نمونههایی از برنامههای آموزشی در مدارس، کمپینهای 5 روزه میوه و سبزیجات است که در چندین کشور انجام میشود و طرح میوه مدرسه اتحادیه اروپا، که در پایان سال 2008 در مقیاس اروپایی راهاندازی شد و طی سالهای بعد در سالهای بعد اجرا شد.
با استفاده از دادههای ایتالیایی، ما تأثیرات چیپس میوه خشک بر مصرف تنقلات ناسالم یک کمپین سراسری اتحادیه اروپا را ارزیابی میکنیم که میوه و سبزیجات را به کودکان مدرسهای ارائه میکند و عادات غذایی سالم را ترویج میکند.
تعدادی از کشورهای عضو این کمپینها معمولاً توزیع محصولات به دانشآموزان را با انتشار اطلاعات در مورد شیوههای صحیح زندگی بهداشتی ترکیب میکنند که به نفع مصرف میوهها و سبزیجات به قیمت غذاهای ناسالم مانند تنقلات شور و شیرین (میانوعدههای حاوی قند افزوده بالا و/یا اشباع) است.
مطالعات تجربی چیپس میوه که سعی در ارزیابی تأثیر این سیاستها داشتهاند، معمولاً تأثیرات مثبت کوچکی بر مصرف میوهها و سبزیجات بهویژه در کوتاهمدت پیدا میکنند.
در بررسی اخیر این ادبیات، Mazzocchi و همکاران، نسبتاً بدبینانه نتیجه گیری کنید که ” تعادل شواهد در مورد اثربخشی کمپین های اطلاعاتی و بازاریابی اجتماعی این است که آنها آگاهی را افزایش می دهند اما بر رفتار تأثیر نمی گذارند.”
در حالی که بیشتر مطالعات تجربی تا به امروز اثرات این کمپین ها را بر مصرف چیپس میوه استوایی میوه و سبزیجات مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند، برای بررسی اینکه آیا اثراتی بر مصرف غذاهای ناسالم وجود داشته است یا خیر، انجام نشده است.
با این حال، افزایش مصرف میوهها و چیپس میوه نارنگی برای مبارزه با اضافه وزن و چاقی ارزشمندتر است اگر منجر به کاهش مصرف غذای پرکالری شود.
در ایتالیا، درصد کودکان چاق در کمتر از ده سال از 9 به 12.5 درصد افزایش یافته است و نزدیک به یک چهارم همه کودکان دارای اضافه وزن هستند (موسسه ملی بهداشت.
انتظار میرود این سیاستها بر رفتار تأثیر بگذارند، زیرا آگاهی و دانش در مورد پیامدهای سلامتی عادات غذایی را افزایش میدهند.
- منابع:
- تبلیغات:
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.